Vijenac 777 - 778

Film, Razgovor

Dubravka Turić, scenaristica i redateljica

Tragovi na duši u nadmetanju za Oscar

Razgovarao Josip Grozdanić

Samom kandidaturom za Oscar film Tragovi postigao je veću vidljivost i pobudio interes kod stranih novinara, festivala i općenito ljudi iz industrije. Važno je to i za promociju hrvatske kinematografije / Kandidatura je potvrda kvalitete filma i pohvala svima koji su sudjelovali u njegovu nastajanju / Glavni filmski časopisi u svojim predviđanjima smještaju nas među prvih dvadeset / Film još putuje po raznim međunarodnim festivalima i svako malo dobije nagradu

 

Ovogodišnji hrvatski kandidat za Oscar psihološka je egzistencijalna drama Tragovi, dugometražni prvijenac scenaristice i redateljice Dubravke Turić. O filmu autorice koja se već tri desetljeća bavi sedmom umjetnošću na stranicama Vijenca bilo je riječi još u siječnju, kad je film kretao u kinodistribuciju. U međuvremenu osvojio je dvadesetak nagrada na uglednim domaćim i međunarodnim festivalima, od Pule na kojoj se zakitio Zlatnim arenama za montažu (Dubravka Turić), masku (Snježana Gorup) i montažu zvuka (Dubravka Premar), preko Pariškog festivala dugometražnog filma, na kojem je osvojio Prix Sauvage za najuspjelije dugometražno ostvarenje, i Ischia Film Festivala, na kojem je ovjenčan nagradom Castello Aragonese za najbolju režiju, do britanskog Unrestricted View Film Festivala, s kojeg se vratio s nagradom za najbolji inozemni dugometražni film te s posebnim priznanjima za režiju i glavnu žensku ulogu (Marija Škaričić) i francuskog La Femme Independent Film Festivala, na kojem je također osvojio posebno priznanje za najbolji film, dok je Škaričićeva nagrađena kao najbolja glavna glumica, a Turićeva za najbolji scenarij u inozemnom filmu.

 

 

Snimio Jurica Galoić / Pixsell

 

Tragovi su primarno film stanja u kojem je mnogo pozornosti posvećeno stvaranju intimnog svijeta i psihičkih stanja protagonistice, antropologinje srednjih godina koja se nakon smrti oca, a trajno obilježena tragičnim gubitkom bliske osobe u prošlosti, nađe na životnoj prekretnici, u čemu će važnu ulogu odigrati ne samo mirila o kojima piše knjigu, nego i niz znakova i simbola koji određuju i definiraju njezin život. Razgovor s Dubravkom Turić vođen je sredinom prosinca, a kad ovaj broj Vijenca bude pred čitateljima, već bi trebalo biti poznato jesu li se Tragovi uspjeli probiti među pet filmova nominiranih u kategoriji najboljih ostvarenja na stranom jeziku.

Hrvatsko društvo filmskih djelatnika izabralo je vaš film Tragovi za ovogodišnjega hrvatskog kandidata za Oscar u kategoriji najboljega međunarodnog dugometražnog filma. Je li vas iznenadio izbor upravo vašeg filma u nadmetanju za Oscar?

Tragove sam završila još potkraj listopada prošle godine i kinodistribucija je iza nas. Film od tada putuje po međunarodnim festivalima, gdje je na mnogima i nagrađen. Ja sam u međuvremenu počela raditi na drugim projektima i Tragovi mi više nisu bili toliko u fokusu. Poziv iz Hrvatskoga društva filmskih djelatnika (HDFD) u tom me smislu iznenadio, i naravno razveselio. To je potvrda kvalitete filma i pohvala svima koji su sudjelovali u njegovu nastajanju.

Oscar je najpopularnija filmska nagrada, za nju znaju i oni koji površno prate film. Istodobno Oscar je filmska nagrada koja se možda i najviše osporava, zbog različitih razloga, od estetskih preko političkih do interesnih. Kakvo je vaše mišljenje o Oscaru, generalno kao o filmskoj nagradi?

Oscar je prije svega veliki biznis i kvaliteta nije uvijek primarni uvjet za nagrade. Generalno, tko više ulaže u promidžbu bolje prolazi. No bez obzira na to, mislim da svi uživamo u toj glamuroznoj priredbi koju pratimo od malih nogu. Bez obzira što leži iza svega toga, s užitkom pratimo taj šareni cirkus.

 

Plakat za film Tragovi

Tragovi su vaš prvi dugometražni film, baš kao što je i naš prošlogodišnji kandidat za Oscar, drama Sigurno mjesto, bila dugometražni prvijenac Jurja Lerotića. Kakva su vaša očekivanja od kandidature?

Potrudili smo se napraviti sve što je u našoj moći oko promocije filma. Konkurencija je velika i mi smo među stotinjak stranih filmova koji se natječu za nagradu. No film je primljen vrlo dobro i dobivamo izvrsne povratne informacije. Glavni filmski časopisi poput Indiewirea, The Hollywood Reportera i Varietya u svojim predviđanjima smještaju nas među prvih dvadeset na svojim listama. To je već izvrstan uspjeh i jako sam zadovoljna.

Koliko kandidatura za Oscar može pomoći većoj „vidljivosti“ i boljoj, odnosno široj, valorizaciji nekog filma, u konkretnom slučaju vašeg? Redatelj Juraj Lerotić prošle godine nije bio odveć optimističan.

Ja sam uvijek optimistična i znat ću iskoristiti sve dobrobiti i sve pozitivne strane ove kandidature. Samom kandidaturom za nagradu film je postigao veću vidljivost. Automatski je pobudio interes kod stranih novinara, festivala i općenito ljudi iz industrije. Ali ne radi se samo o promociji Tragova kao filma, već i o promociji hrvatskih autora, filmskih radnika, promociji hrvatske kinematografije. Mnogi su zapazili izvanrednu glumu Marije Škaričić, fotografiju Damjana Radovanovića, scenografiju Tajane Stanković… To je način na koji se autorima otvaraju tko zna kakvi putovi u budućnosti. Mislim da je važno za sve filmske djelatnike da smo kontinuirano prisutni na takvim natjecanjima.

Ravnatelj HAVC-a Chris Marcich rekao je da će se HAVC kao krovna ustanova hrvatskog filma maksimalno potruditi da se Tragovi u Hollywoodu promoviraju na najbolji mogući način. Možete li nam otkriti detalje te promocije i što se dosad poduzelo?

HAVC nam je dodijelio novčanu potporu za promociju filma, kao što to čini svake godine, a ona je nužna za bilo kakvu kampanju. Također, tu je i besprijekoran i posvećen rad producentice Ankice Jurić Tilić, bez koje bi sve to bilo nemoguće realizirati. U Los Angelesu i New Yorku organizirali smo projekcije filma na kojima sam prisustvovala, vodila razgovore pred publikom, davala intervjue. I gospodin Marcich i svi koji u HAVC-u rade u odnosima s javnošću stalno su nam bili i još jesu od velike pomoći.

HAVC je za promidžbu izdvojio oko 100 tisuća eura. To su nevelika sredstva u odnosu na ona koje će izdvojiti neke druge, bogatije i veće kinematografije poput recimo francuske, njemačke i talijanske. Koliko se u promociji može postići s tako skromnim iznosom?

Ne možemo se uspoređivati s velikim igračima koji u promidžbenu kampanju ulažu milijune. Zahvalna sam na sredstvima koje smo dobili i uložili smo ih na najbolji mogući način koji smo znali, naravno uz savjete i vodstvo američkih publicista koje smo angažirali za kampanju, i mnogih kolega iz industrije koji su prošli kandidature prijašnjih godina. Mnogi su nam ljudi usput pomagali.

Film doslovce nosi glumica Marija Škaričić, ona je praktički u svakom njegovu kadru. Pretpostavljam da je i ona intenzivno uključena u promociju za Oscar?

Uključio se svatko tko može pomoći, naši prijatelji, kolege. Svi profesionalci koji nas poznaju i s kojima surađujemo daju nam veliku potporu.

Film je dosad osvojio niz nagrada na više uglednih festivala. Jeste li zadovoljni njegovim dosadašnjim festivalskim životom?

Film još putuje po raznim međunarodnim festivalima i svako malo dobije nagradu. Dosad smo osvojili dvadesetak nagrada, uglavnom za najbolji film, režiju. Marija je ovjenčana s pet nagrada za najbolju žensku ulogu, Damjan s nagradom za najbolji snimateljski rad. Dosad sam jako zadovoljna festivalskim životom Tragova.

Na kraju vam samo možemo poželjeti sve najbolje u nadmetanju za Oscar.

Hvala vam!

Vijenac 777 - 778

777 - 778 - 21. prosinca 2023. | Arhiva

Klikni za povratak